Svar: Spiser meget sparsomt af flaske
1. september 2014
Alder:
5 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Det er vigtigt at finde balancen mellem at give en mængde skemad, som passer til jeres drengs udvikling og behov, men som samtidig også levner plads i maven til mælk/væske. Han kan ikke spise sig til sit væskebehov og derfor er det vigtigt at skemaden ikke udgør så stor en del, at han fuldstændig afviser sin flaske.
Det er i princippet også bedre at give ham f.eks. 1 dl. skemad tre gange dagligt end at give ham 3 dl skemad på en gang… Det sikrer for det første bedre plads i maven til mælk og derudover sikrer det ham jo en større variation af fødevarer, hvilket også er vigtigt for hans trivsel.
Jeg tænker at du godt kan forsøge at øge hans indtag af skemad lidt. Det er et forsøg værd og du kan prøve at give ham 1-1.5 dl. grød eller mos. Han må også gerne få mad i hånden, som han kan gumle på selv og så drikke vand af kop. Skemaden gives, når han vågner og flaske gives så, før han puttes til en lur. På den måde vil der ofte gå 1-1.5 time imellem at han tilbydes skemad og mælk og igen bedre plads i maven til begge dele.
Du må gerne lave hans grød udelukkende på modermælkserstatning - også havregrød. Det vil give ham lidt mere mælk og de næringstoffer der er i erstatningen, så du på den måde sikrer ham lidt ekstra. Hvis du gør dette, så skal der ikke tilsættes ekstra fedstof i portionen. Du skal dog være opmærksom på, at det også kan ændre smagen lidt - så hans grød og mos kommer til at smage en del af modermælkserstatning. Og hvis han ikke er så glad for erstatning, så kan det jo i princippet betyde, at han begynder at afvise skemaden, fordi det smager af erstatning. Han kan jo desværre ikke fortælle dig, hvorfor han ikke er så glad for flasken.. Du må gerne prøve med ekstra mme i hans skemad, men måske vil han ikke bryde sig om det…
Det er korrekt, at der kan ske et lille tab af vitaminer og mineraler, når man koger grød med modermælkserstatning, men det er helt uden betydning for hans samlede indtag.
Det er vigtigt, at du ikke presser ham til at få flaske en gang i timen - det vil gøre ham ekstra træt af flasken… Prøv i stedet at skabe en rytme, hvor han tilbydes flaske ca hver 3-4 time.
Jeres dreng er en fysisk stor dreng, som allerede vejer over 10 kg. Det betyder naturligt at han skal drikke godt, for at få sit væskebehov dækket og det er rigtig godt, at han er glad for at drikke vand. Han tisser fint, har fint gang i maven og lyder til at trives. Faktisk lyder det som om at han har en rigtig god evne til at optage næringen fra den mælk han drikker også selvom han nogle gange ikke drikker mere end halvdelen af sit udregnede behov - og det er okay. Så længe han trives, så må du gå ud fra, at han får det, han har behov for:)
Han vil ikke blive ved med at tage på. Han har taget rigtig meget på i starten og vil ikke øge sin vægt fortsat. Mange børn vejer 10 kg, når de er 12 måneder gamle og det vejer jeres dreng nu. Han vil måske "kun" tage 2 kg på det næste halve år, så han vejer 12 kg, når han er et år - og det vil være helt normalt og helt okay. Han vil naturligvis vokse i højden. Du skal prøve ikke at fokusere så meget på hvad han vejer og hvor store mængder han spiser, men mere på det du ser: En glad og trivelig dreng, der pludrer, leger, er opmærksom på verden, triller omkring - og hans mave fungerer og han tisser godt. Så noget kommer der ind:)
En dagsplan med tre skemåltider kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske
Morgen 8: Tilbydes ca 1 dl. havregrød, vand af kop. Må gerne få lidt frisk blød frugt i hånden at gumle på selv.
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes lidt agurkeringe i hånden at gumle på selv, ristede rugbrødsbjælker eller lignende. Og tilbydes lidt grøntsagsmos - det kan være hjemmelavet eller fra glas eller frost. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet variere lidt efter, hvor lang en formiddagslur han tager.
Eftermiddag 16: Flaske
Sover dagens 3. lur, som ofte er en kort powernap på måske 20-30 minutter
Aften 18: Tilbydes lidt agurkeringe, ristede rugbrødsbjælker eller lignende at gumle på og du følger efter med lidt grøntsagsmos, Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet her varierer efter hvor sent og hvor lang dagens 3. lur er.
Sen aften 23-24: Flaske - og så lyder det som om at han faktisk er i stand til at sove uden mælk til næste morgen tidlig:)
Han må godt sove igennem om natten uden at få mælk, hvis han kan. Det lyder som om at det er en mulighed hos jer og det er naturligvis rigtig dejligt. Selvom han ikke tidligere har været så interesseret i en flaske sen aften, så er det en god idé at forsøge med dette, som en fast rytme. Det sikrer ham ekstra mælk, så hans døgnindtag bliver højere og derudover så sikrer det, at han ikke pludselig sover fra kl 20 til 06 uden mælk. Hvis han begynder at sove så langt et søvnstræk om natten, så vil han skulle drikke mere flaske i løbet af dagen og det kan han ikke - det vil ikke fungere hos jer. Så for at sikre ham en vis mængde mælk og væske, er flasken sen aften en rigtig god idé.
Hvis han så derefter begynder at sove igennem til næste morgen, så må du her vurdere hvorvidt han skal tilbydes flaske om morgenen eller morgengrød. Hvis han vågner kl 06, så kan han fint få flaske, men hvis han begynder først at vågne kl 07, så kan han tilbydes flaske eller morgengrød. For at sikre hans behov for mælk/væske kan det dog også her være en idé at prioritere flasken tidlig morgen, da det lyder som om at han ofte kan drikke en pæn portion her - måske 150 ml og det er fint. Så må hans morgengrød og evt. mellemmåltid slås sammen og formiddagsflasken kan så måske undværes i stedet… Det må tiden vise.
Du må gerne søde modermælkserstatningen, for at få ham til at drikke den. Det lyder som om at det er nødvendigt lige nu:)
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske